Obowiązki księgowe przy zawieszaniu działalności gospodarczej

Każdy przedsiębiorca ma prawo do zawieszenia prowadzonej przez siebie działalności i może to zrobić nawet na dwa lata. Oczywiście ciążą na nim w takiej sytuacji pewne obowiązki. Jakie obowiązki księgowe przy zawieszaniu działalności gospodarczej musi spełnić przedsiębiorca?

Warunki do zwolnienia z obowiązków księgowych

Przedsiębiorca będzie zwolniony z obowiązków rachunkowych, jeśli zawiesi swoją działalność na pełen rok obrotowy, kalendarzowy czy okres 12 pełnych miesięcy. Nie musi w tym czasie dokonywać odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, o ile nie występują po jego stronie inne zdarzenia, które wywołują skutki o charakterze majątkowym lub finansowym.

obowiązki księgowe przy zawieszaniu działalności gospodarczejPonadto nie może być też emitentem papierów wartościowych, który jest dopuszczony do obrotu w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Obowiązki przy zawieszeniu DG

Obowiązki księgowe przy zawieszaniu działalności gospodarczej to między innymi ewidencjonowanie przychodów i kosztów z tej działalności, ale tylko wtedy, kiedy w okresie tym dokonywał on czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów bądź też przyjmował należności czy regulował zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia. To samo tyczy się także zbycia środków trwałych firmy czy jej wyposażenia. Takie czynności muszą się więc znaleźć w dowodach księgowych i księgach rachunkowych.

CZYTAJ WIĘCEJ

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco!

NAJNOWSZE

0
Would love your thoughts, please comment.x