Marketing above the line i below the line. Najważniejsze informacje

0
1745

Działania promocyjne mogą mieć różnorodny charakter. Ich zasadniczym celem jest generacja optymalnych wyników sprzedażowych. Warto wiedzieć, jaki charakter mają strategie above the line oraz below the line.

Dotarcie do szerokiego grona konsumetów

ATL to koncepcja, w ramach której wykorzystywane są tradycyjne media. Wśród nich należy wskazać telewizję, radio, prasę, promocję zewnętrzną oraz wewnętrzną. Above the line to działania skierowane do szerokiego grona odbiorców. Środki w ramach ATL często porównywane są z osiąganiem celów zasięgowych.

Below the line

Przekaz reklamowy w ramach BTL ma za zadanie dotrzeć do konkretnego konsumenta. W strategii tej nie wykorzystuje się środków masowych. Nośniki promocyjne w ramach koncepcji below the line określane są jako POP (point of purchase). W strategii BTL często wykorzystywane są notyfikacje web push. Zdarza się jednak, iż przeglądarki blokują powiadomienia. Rozwiązanie tych problemów stanowi AdPop. Narzędzie pozwala zwiększyć zaangażowanie odbiorcy na odwiedzanych przez niego witrynach.

Podział

Rozróżnienie ATL a BTL związane jest z działalnością firmy Procter&Gamble, która swoje zyski i straty oddzielała prostą kreską. Nowoczesne kanały trudno jednak włączyć do jednej z tych dwóch kategorii. W uproszczeniu, można przyjąć, że działania ATL nastawione są na dotarcia do dużego grona odbiorców, natomiast w strategii BTL chodzi przede wszystkim o nawiązanie relacji z konkretnym klientem.

TTL

Through the line to strategia, opierająca się na wykorzystaniu działań charakterystycznych dla koncepcji ATL oraz BTL. W Polsce to pojęcie jest dość mało znane, jednak rozwój mediów społecznościowych miał duży wpływ na rynek marketingu. Coraz częściej w kampaniach reklamowych wykorzystuje się więc działania hybrydowe.

Warto pamiętać, że podział między strategiami ATL a BTL ma płynny charakter. Firmy tworzą swoje strategie marketingowe w oparciu o obie formy promocji. Wraz z rozwojem mediów klienci stali się bowiem bardziej wymagający i świadomi.